FAQ
Frågor och svar
Svar på vanliga frågor om användandet av Equalis produkter och tjänster.
Fakturafrågor
Jag har en fråga om en specifik faktura, var skickar jag frågan?
Skicka frågan till oss via vårt kontaktformulär. Välj "Fakturafrågor" i formuläret.
Personuppgifter
Vad används mina personuppgifter till?
Uppgifterna registreras i Equalis datasystem. De används endast för administration av användandet av Equalis produkter och tjänster, och för att skicka information om relaterad verksamhet. Läs vår Integritetsinformation
Extern kvalitetssäkring
Nyttan med extern kvalitetssäkring
Varför ska jag delta i extern kvalitetssäkring?
Equalis arbetar för att de undersökningar som används för diagnos och behandling inom hälso- och sjukvården ska vara rättvisande och jämförbara. Ett viktigt sätt att kontrollera och säkerställa kvaliteten är genom extern kvalitetssäkring, till exempel via externa kontroller. Att undersökningsresultat är av god kvalitet, likvärdiga, riktiga och jämförbara är en grundläggande förutsättning för att patienter ska få rätt diagnos och behandling och att en jämlik vård kan bedrivas i hela landet. Läs mer om extern kvalitetssäkring och nyttan med att delta på vår webbplats.
Anmälan och uppsägning
Hur anmäler jag mig till ett kvalitetssäkringsprogram?
Leta upp programmet som du vill anmäla dig till genom att söka eller filtrera bland kvalitetssäkringsprogrammen på sidan "Extern kvalitetssäkring" på vår webbplats. Du anmäler dig direkt från programmets informationssida och går sedan vidare till ”varukorgen” där du får fylla i kompletterande information, såsom kontaktuppgifter och faktureringsinformation, innan du slutför din anmälan. Efter din anmälan är registrerad kommer du få mer information via mail om hur ditt deltagande går till.
När krävs nyanmälan varje omgång?
Anmälan till program från Equalis fortlöper automatiskt om inte annat framgår på programmets informationssida, till exempel att endast en omgång är planerad. Anmälan till program från UK NEQAS Microbiology och QCMD förnyas varje år direkt hos leverantören.
Jag eller en kollega slutar på arbetsplatsen. Hur anmäler vi det till Equalis?
Anmäl detta via vårt formulär "Ändra deltagaruppgifter".
Kan jag göra ett uppehåll i mitt deltagande?
Nej, vid anmälan ingår ett specificerat antal omgångar per år. Det är inte möjligt att hoppa över enstaka omgångar.
Hur gör jag om vi bytt ägare/fått annan huvudman och vill fortsätta delta?
Om du vill att den nya ägaren ska ta över Equalis-abonnemanget, dvs fortsätta använda samma labkod och behålla resultathistoriken, kan du anmäla bytet via formuläret "Ägarbyte/Byte av huvudman". Om ingen resultathisotrik önskas säger ni upp deltagandet i den tidigare ägarens namn och gör sedan en ny anmälan i den nya ägarens namn. Kom ihåg att ladda ned dina rapporter innan du säger upp ditt deltagande i programmet eftersom de endast är tillgängliga för befintliga deltagare.
Hur avslutar jag mitt deltagande i ett/flera kvalitetssäkringsprogram?
Uppsägning görs via formulär "Uppsägning av deltagande". Kom ihåg att ladda ned dina rapporter innan du säger upp ditt deltagande i programmet, eftersom de endast är tillgängliga för befintliga deltagare. Förskottsfakturerat belopp återbetalas inte.
Användarkonto för inloggning till Equalis Online
Hur får jag ett användarkonto till Equalis Online?
Användarkonto skapas i samband med nyanmälan och skickas till deltagaren via mejl. För beställning av ytterligare användarkonton kan det beställas via formulär "Beställning av nytt användarkonto".
Kan jag välja lösenord själv?
Nej, inte det första lösenordet. Det genereras automatiskt och skickas till angiven beställare. När beställaren loggar in på Equalis Online är det möjligt att byta lösenordet.
Vad gör jag om jag glömt lösenordet till Equalis Online?
Du kan återställa ditt lösenord via länken ”Glömt lösenord” på inloggningssidan till Equalis Online. Ange användarnamn och E-post samt klicka "Skicka återställningslänk". Ett länk skickas via mail, där du får välja ett nytt lösenord.
Administration av deltagaruppgifter
Vad menas med labkod och hur hittar jag min labkod?
Labkoden är din enhets unika ID-nummer i Equalis datasystem. Varje deltagande enhet tilldelas en labkod i samband med att de anmäler sig första gången. Labkoden är densamma som siffrorna i ditt användarnamn på Equalis Online. Du kan även hitta den på adressetiketten på de flesta typer av försändelser med kontrollmaterial från Equalis. För snabbare service rekommenderar vi att du alltid har labkoden till hands när du kontaktar oss.
Hur gör jag för att ändra mina metoduppgifter?
Metoduppgifter, dvs uppgifter om vilket instrument, reagens eller kalibrator du använder, ändrar du via Equalis Online i samband med svarsregistrering när omgången är öppen. För mer information se användarmanualen på vår webbsida "Om Equalis Online".
Hur gör jag för att lägga till ett extra instrument?
Anmälan kan göras via formuläret "Lägg till eller ta bort instrument" på webbplatsen. Deltagare med flera instrument eller mätrutiner registrerade på samma adress, som utnyttjar samma provmaterial, deltar till programmets grundavgift om inget annat anges i aktuell prislista. I det fall provmaterialet inte räcker till kan fler beställas mot en kostnad.
Provmaterial, analys och registrering av svar
När kommer kontrollerna?
Provmaterialet skickas ut till anmälda deltagare enligt distributionsplan, som finns på vår webbplats. Utskicket sker oftast i början av respektive vecka. Vid inställda eller uppskjutna omgångar kommer anmälda deltagare att meddelas per e-post.
Mitt provmaterial kom fram efter sista analysdatum, eller har inte kommit fram alls. Vad ska jag göra?
Provmaterialet skickas enligt distributionsplan. Utskicket sker oftast i början av respektive vecka. Leveransen planeras med målsättningen att provmaterialet ska levereras till deltagaren senast sista analysdag. Sista analysdag framgår av hanteringsföreskriften som medföljer försändelsen och finns på Equalis Online. Anmäl sen leverans via vårt formulär "Sen leverans av provmaterial" om provmaterialet anländer efter sista analysdag.
Innan du kontaktar Equalis, kontakta gärna din lokala internpostavdelning om ni har en sådan på arbetsplatsen. Du som deltar via en distributör ska kontakta distributören direkt.
Mitt provmaterial har förolyckats, t ex läckage. Vad ska jag göra?
Kontakta oss via telefon (018-490 31 00) eller via vårt kontaktformulär, om en försändelse har förolyckats. Välj "Övriga frågor" i formuläret.
Vad ska jag göra om jag har registrerat fel svar?
Svaren kan ändras till och med sista svarsdag, som framgår av hanteringsföreskriften som medföljer försändelsen och finns på Equalis Online. Du ändrar själv dina registrerade svar på Equalis Online.
Rapporter och tolkning av resultat
Vem ansvarar för att tolka mitt resultat?
Som deltagare ansvarar du själv för bedömning av dina resultat och för att vidta lämpliga åtgärder vid behov. De bedömningar och kvalitetsmål som anges i rapporterna är endast ett komplement till deltagarens egna bedömningskriterier och kvalitetskrav. Deltagare som rapporterar in felaktiga/avvikande resultat informeras normalt inte av Equalis på annat sätt än via rapporterna. Vid behov av hjälp kring tolkning av rapporter, finns information på vår webbplats: Tolkningshjälp
Hur gör jag för att få hjälp med att tolka mitt resultat i rapporten från Equalis?
På vår webbsida "Tolkning av rapporter" finns information som beskriver de vanligaste rapporttyperna och hur de ska tolkas. Du kan också kontakta oss på telefon 018-490 31 00, så hjälper vi dig.
Varför saknas mitt resultat i rapporten?
Resultatet kan ha varit starkt avvikande och därför tagits bort ur beräkningen för att inte orsaka ett felaktigt medelvärde. Analysen kan även varit utförd efter sista analysdatum och därför tagits bort. Du ska då ha fått information om detta antingen direkt i rapporten eller i ett meddelande som ligger tillsammans med dina rapporter på Equalis Online.
Hur gör jag för att få tillgång till en rapport från en tidigare omgång?
Rapporter från ett kvalitetssäkringsprogram finns tillgängliga för deltagare i programmet via Equalis Online under en begränsad tid. Därefter kan du som är deltagare vid behov beställa rapporter från Equalis.
Utbildningsdagar
Jag kan inte komma på utbildningsdagarna jag har anmält mig till. Vad ska jag göra?
Anmälan är bindande. Om du får förhinder kan du överlåta din plats till någon annan från din arbetsplats via formuläret "Byte av deltagare på Equalis utbildningsdagar". Om det är kortare varsel än tre dagar behöver ni ringa Equalis på 018-490 31 00.
NPU
Jag har en fråga om NPU-koder, till exempel vilken kod jag ska använda eller vad jag ska göra om jag inte hittar rätt kod i NPU-databasen. Vem ska jag kontakta?
Skicka frågan till oss via vårt kontaktformulär. Välj "NPU-frågor" i formuläret.
SKUP
Är era SKUP-utprövningar jämförbara med norska SKUPs?
SKUP är ett gemensamt skandinaviskt projekt. Vi utför alla utprövningar i nära samarbete. Det spelar alltså ingen roll om en utprövning utförs i Sverige, Norge eller Danmark, de är helt jämförbara.
Jag har frågor om en genomförd SKUP-utprövning eller vill få en SKUP-utprövning utförd. Vem ska jag kontakta?
Skicka frågan till oss via vårt kontaktformulär. Välj "Övriga frågor" i formuläret.
Kalibratorer
Jag misstänker att problem med Equalis kalibratorer orsakar felaktiga resultat vid analys av P-Protrombinkomplex (INR). Vem ska jag kontakta?
Informera Equalis skriftligt via vårt kontaktformulär utan dröjsmål. Välj "Övriga frågor" i formuläret och vänligen ange vilket instrument och reagens du använder och dess lotnummer.
Hur utför jag kalibrering med Equalis P-Protrombinkomplex (INR)-kalibrator?
Kalibreringen beskrivs i bruksanvisningen som medföljer i förpackningen och det lot-specifika analyscertifikatet som finns att hämta på Equalis webbsida.